اگر از آلزایمر می ترسید، بخوانید

اسید فولیک خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.
 
آلزایمر یک بیماری عصبی پیشرونده همراه با زوال تدریجی عقل و از دست دادن حافظه بوده و درمان قطعی ندارد.

مطالعات انجام شده در دانشگاه کلمبیا نشان داد که اسید فولیک از بیماری آلزایمر پیشگیری می کند.
برای انجام این تحقیق 965 فرد میانسال سالم  به مدت 7 سال مورد بررسی قرار گرفته و رژیم غذایی آنها به ویژه میزان دریافت ویتامین های گروه B ثبت گردید. در پایان پژوهش 192 نفر به آلزایمر مبتلا شده بودند.

نتایج نشان داد در افرادی که به میزان کافی ویتامین های گروه B به ویژه اسید فولیک دریافت می کردند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر 50 درصد کمتر است.

متخصصان معتقدند مکانیسم این ویتامین در پیشگیری از آلزایمر ناشی از اثر آن در کاهش هموسیستئین خون و جلوگیری از تخریب سلول های عصبی است. 

اسید فولیک یا فولات (B9) یکی از ویتامین های گروه B است و در جگر، گوشت ها، شیر، پرتقال، حبوبات، سویا، غلات و سبزیجات با برگ های سبز تیره مانند کلم بروکلی یافت می شود.

این میوه به لاغر شدن کمک می کند

اگر می خواهید وزن کم کنید، بخوانید
 
مطالعات انجام شده توسط محققان تغذیه امریکا نشان داد که مصرف یک عدد سیب، 15 تا 20 دقیقه قبل از غذا موجب می شود که بدن 190 كالری كمتر دریافت كند. این اثر به ویژه در مورد سیب با پوست بیشتر مشاهده می شود.

به عقیده این متخصصان، مصرف میوه و سبزیجات قبل از غذا می تواند روش بسیار مناسبی برای كاهش ‌كالری دریافتی باشد. 

متخصصان تغذیه و رژیم درمانی توصیه می کنند برای کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن، قبل از غذا از سالاد، سوپ سبزیجات و میوه استفاده کنیم.


دلایل اضطراب کودکتان را بدانید

در دوران کودکی بزرگ‌ترین ترس کودک جدا شدن از مادر است که برای بقا به طور غریزی در او به وجود می‌آید.
 
به‌گونه‌ای که در نوزاد هفت‌ماهه ترس از چهره ناشناس و غریبه پدید می‌آید و به دنبال آن در صورت شکل‌گیری دلبستگی ناایمن اضطراب جدایی به وجود خواهد آمد. ترس‌های دوران کودکی به نوعی واکنش به محیط اطراف و کمبود امنیت در آن است.

طی دوران رشد ما شاهد ترس‌های مختلفی از جمله ترس از صدای بلند و اشیای تیره در کودکان زیر یک سال و ترس از تاریکی، حیوانات، هیولا، ارواح و... در کودکان بزرگ‌تر خواهیم بود که قابل انتظار و اغماض خواهند بود زیرا گذرا هستند و برخورد صحیح با آن از بین رفتن آنها را امکان‌پذیر می‌کند. چنانچه ترس‌های طبیعی ادامه پیدا کرده و شدت یابد، با علایمی چون اختلال در خواب، پرخاشگری، ناخن جویدن، شب‌ادراری و لکنت زبان مواجه خواهیم شد که زندگی روزانه کودک را دچار اختلال می‌‌کند و در این زمان مراجعه به روانشناس کودک الزامی بوده و در صورت عدم رسیدگی به موقع به وخامت آن افزوده خواهد شد و عملکرد کودک را در بزرگسالی در حوزه‌های تحصیلی و شغلی و خانوادگی دچار خدشه می‌کند.

تقریبا پنج‌درصد از کودکان ملاک‌های تشخیصی یک اختلال اضطرابی را در طول دوران کودکی خود تجربه می‌کنند و از شایع‌ترین اضطراب‌ها در کودکان می‌توان به اضطراب جدایی اشاره کرد که در کودکان 8/2 درصد و در نوجوانان حدود هشت‌درصد است. اگر بخواهیم عوامل تاثیر‌گذار در به وجود آمدن اضطراب‌های کودکان را دسته‌بندی کنیم، می‌توانیم به عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی اشاره کنیم؛ از عوامل فردی سرشت ذاتی کودک و آنچه از والدین خود در ژن‌هایش ذخیره کرده است و بیماری صعب‌العلاج و مزمن که گاهی از آغاز تولد درگیرش ساخته است نقش بسیار پررنگی را به خود اختصاص می‌دهد.

خانواده اولین محیط اجتماعی است که کودک تجربه می‌کند و در ایجاد اضطراب‌های کودک سهم بسیار زیادی دارد؛ نزاع و کشمکش والدین، بیماری سخت و طولانی والدین، جدایی‌های موقت و طولانی‌مدت از والدین، جدایی و طلاق والدین، مرگ یکی از نزدیکان، سختگیری و تضاد‌های انضباطی والدین و تولد نوزاد جدید، اعمال فشار برای بهترین و کامل بودن در زمینه‌های مختلف و سبک تربیتی مستبدانه والدین که جایی برای اظهارنظر فرزندان باقی نمی‌گذارد، از عوامل مهم ایجاد استرس کودکان در خانواده است. زمانی که کودک رفتن به مهدکودک را آغاز می‌کند با اجتماع بزرگ‌تری از انسان‌ها وارد مناسبات اجتماعی می‌شود و محیط اجتماعی دیگری را تجربه می‌کند.

در این زمان تعدادی از کودکان که هنگام جدایی دچار اضطراب جدایی می‌شوند، در واقع نگران آسیب دیدن والدین یا خودش، از دست دادن والدین یا رخ دادن حادثه‌ای ناگوار و اتفاقی ناخواسته می‌شوند. چنین کودکی در مقابل هر واقعه‌ای مانند تنها خوابیدن، تنها ماندن در منزل و رفتن به مهدکودک که منجر به جدایی او از والدین می‌شود، مقاومت نشان می‌دهد. اضطراب جدایی در اولین روز مدرسه نیز ممکن است رخ دهد. در محیط اجتماعی مدرسه نیز معلم سختگیر و تنبیه‌گر، وجود فردی آزار‌دهنده در مدرسه، مشکلات دوست‌یابی، اختلالات یادگیری شناخته نشده و حتی تغییر مدرسه کودک ممکن است باعث شکل‌گیری اضطراب‌های جدیدی در وی شود.

مسایلی چون تغییر محل زندگی و جدا شدن از دوستان قدیمی نیز می‌تواند در به وجود آمدن و ماندگار شدن اضطراب در کودک نقش داشته باشند. از آنجا که اضطراب عامل بازدارنده‌ای است که سرزندگی و خلاقیت را از کودکان می‌گیرد؛ توجه والدین به عوامل زمینه‌ساز اضطراب در کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است. 

یک روز «سبز» با رامبد جوان و اشکان خطیبی

پیش از ظهر امروز سه‌شنبه پانزدهم اسفند ماه رادیویی‌ها با حضور رامبد جوان، اشکان خطیبی، مدیران شهرداری منطقه 9، جمعی از مردم و اهالی رسانه در میدان فتح درخت کاشتند.
 
از حوالی ساعت 10 صبح میدان فتح شاهد حضور مردمی بود که آمده بودند درخت بکارند. زنان با بچه‌های کوچک، پیرمردهای اهل پارک رفتن و دانش‌آموزان دختر و پسری که کل میدان را روی سرشان گذاشته بودند...

زمین از باران شب گذشته خیس بود و از آسمان ابری گهگاه قطراتی نرم بر زمین می‌چکید. در این هوای بهاری با رسیدن رامبد جوان، اشکان خطیبی، بهنام احمدپور مدیر رادیو جوان، سعید معدن‌كن مدیر گروه جوان و اندیشه، حمیدرضا افتخاری مدیر گروه جوان و ورزش و دیگر رادیویی‌ها، برنامه حالت رسمی‌تری به خود می‌گیرد.

برخی از جمعیت مقابل استودیو پخش زنده شبکه رادیویی جوان می‌نشینند و دیگران در غرفه‌ای حاضر می‌شوند که مدیران شهرداری در آن از درختکاری و اقداماتی در زمینه آن سخن می‌گویند.


فرع نهال هم داریم؟!

در استودیو پخش حسن اسماعیل‌پور با جوان و خطیبی گفتگو می‌کند که جوان می‌پرسد: چرا می‌گویند اصله نهال؟ مگر فرع نهال هم داریم!؟

صدای اسماعیل پور رادیویی است و بازار کل کل را داغ می‌کند وقتی جوان می‌گوید: رادیویی‌ها فقط صدا دارن! اسماعیل پور نیز پاسخ می‌دهد: بله شما تلویزیونی‌ها هم صدا و تصویر را با هم دارید.

البته که جوان هم کم نمی‌آورد: من هم رادیویی‌ام، هم تلویزیونی، هم سینمایی، هم تئاتری، هم روزنامه‌ای. رادیو جوان هم که به نام من است!

میدان فتح در نزدیکی فرودگاه مهرآباد واقع است و گهگاه گذر یک هواپیما برای فرود در فرودگاه حواس‌ها را پرت می‌کند.


در خانه حیاط‌دار به دنیا آمده‌ام

ادامه حرف‌های جوان درباره درخت از این قرار است: روز درخت‌کاری‌تان مبارک. من در خانه‌ای که حیاط داشت به دنیا آمده‌ام و در خانه‌ای که حیاط دارد از دنیا خواهم رفت.

خطیبی واکنش نشان می‌دهد: خدا نکند! جوان ادامه می‌دهد: اشکان این اتفاق برای همه می‌افتد. من تا 20 سالگی در خانه حیاط دار بودم. نهال هم زیاد کاشته‌ام.

خطیبی هم درباره درخت می‌گوید: من در آپارتمان به دنیا آمده‌ام. اما چند درخت سیب هم کاشته‌ام و در آپارتمان خواهم مرد.

این بار نوبت جوان می‌رسد: نه من نمی‌گذارم. می‌آورمت خانه خودمان.


زمان اهدای سیمرغ سر صحنه بودم

او در پاسخ به مجری برنامه که می‌پرسد چرا در اختتامیه جشنواره فیلم فجر برای دریافت سیمرغ حاضر نشده است، توضیح می‌دهد: داشتم تئاتر بازی می‌کردم. خطیبی در تکمله می‌گوید: ما برای اعتلای فرهنگ در صحنه‌ها تلف می‌شویم. من هم این شب‌ها در نمایش "خدای کشتار" بازی می‌کنم و در این نمایش خیلی با تلفن حرف می‌زنم!

نگاهی می‌اندازم به گوشه و کنار محوطه و نوشته‌هایی توجهم را جلب می‌کند که با موضوع درخت اینجا و آنجا دیده می‌شوند: شکستن شاخه درختان در نظر من همچون شکستن بال فرشتگان است. حضرت رسول (ص) یا نهال کوچک امروز، درخت سبز فردا است در نگهداری آن کوشا باشیم.

دانش آموزان از صدای حرف‌های جوان و خطیبی به این سمت میدان کشیده شده‌اند و بساط عکس‌های یادگاری داغ شده است. پسربچه‌های شیطان همدیگر را هل می‌دهند.

بازیگر فیلم سینمایی "قاعده تصادف" درباره حس و حالش از حضور در میان این جمع می‌گوید: اینجا شلوغ است اما نه آنقدر که انتظار داشتم. امیدوارم دوستان کمتر در ترافیک بمانند.


تقاضای درخت از شماره ناشناس

خطاب به مخاطبانی که به صورت زنده برنامه را می‌شنوند، ادامه می‌دهد: شما هم بیایید درخت بکارید. مردم می‌توانند با شماره ... 133، نه 134، 135 بود؟ جوان پاسخ می‌دهد: اینکه شماره اورژانس است! خطیبی ادامه می‌دهد: از 133 شروع کنید به گرفتن تا ظهر به شماره مدنظر می‌رسید و می‌توانید تقاضای درخت کنید.

گوینده استودیو پخش از جوان می‌پرسد درختکاری را شروع کرده‌اند یا خیر و او توضیح می‌دهد: بیل‌ها را قبلا زده‌اند. ما فقط می‌کاریم! گوینده ادامه می‌دهد: بعد از کاشت باید دوباره بیل بزنید دیگر و جوان حاضر جواب می‌گوید: نه به ما ربطی ندارد. ما فقط مسئول کاشتیم!

آن طرف احمدپور مبارکه مدیر رادیو جوان درباره جشن رویش حرف می‌زند: امیدوارم سال آینده این کار دسته جمعی بزرگ، باشکوه‌تر برگزار شود. شاید بلندپروازانه باشد اما امیدوارم بتوانیم رقم 53 میلیون نهالی که امروز در کشور کاشته می‌شود را سال آینده به 100 میلیون برسانیم.

سرانجام موعد کاشت درخت‌ها می‌رسد و همه به سمت چاله‌هایی که ویژه این کار از قبل کنده شده است، راه می‌افتند. نزدیک یکی از نهال‌ها هستند که خطیبی شماره مدنظر یادش می‌آید و از گزارشگری که همراه جمعیت می‌آید می‌خواهد شماره 137 را برای اطلاع مردم روی آنتن اعلام کند.


بیل را بده!

جوان نیز خطاب به یکی از باغبانانی که جمع را راهنمایی می‌کنند می‌گوید: بیل را بده!

بعد از این جمعیت بیشتری در میدان فتح جمع می‌شوند و مدام عکس است که گرفته می‌شود و امضا است که بر روی این کاغذ و آن کاغذ به ثبت می‌رسد.

شاید یکی از جذاب‌ترین عکس‌ها وقتی گرفته می‌شود که جوان و خطیبی دوان دوان در کادر می‌ایستند تا این بار با ششمین هواپیمایی که به سمت فرودگاه فرود می‌آید عکس بگیرند و نهال‌ها می‌مانند در تلاش درخت شدن.


حاشیه‌ها:

* امروز قرار بود نشست خبری رادیو ایران برگزار شود که در دقیقه نود لغو شد. شنیده می‌شود دلیل این لغو برای جذب خبرنگاران و حضور آنها در مراسم رادیو جوان بوده است.

* بازار عکاسی از حاضران در مراسم، زمان کاشتن درخت‌ها داغ‌ داغ بود و نکته جالب آنکه بنر شبکه جوان در تمامی عکس‌ها ثبت خواهد شد. چون فردی مامور شده بود و همراه با جمعیت بنر را نیز با خود جابجا می‌کرد!

5 راه عجیب برای کاهش وزن

نخوردن کربوهیدرات را فراموش کنید. لازم نیست به خودتان سختی بدهید تا لاغر شوید و دوباره پس از مدتی به وزن قبلی بازگردید. رژیم های سخت شاید در کوتاه مدت موثر باشند اما فرد رژیم گیرنده پس از مدتی از این همه بخور و نخورها خسته و بی خیال رژیم خود می شود.

در این ملطب یک سری قواعد قدیمی برای رژیم را ذکر و آنها را رد کرده ایم و در عوض قواعد جدیدی پیش روی شما قرار داده ایم.



1.    قانون قدیمی: حذف کربوهیدرات

چرا باید این قانون را در هم بشکنید: حذف کردن قند و کربوهیدرات از رژیم غذای روزانه فقط برای مدت کوتاهی پاسخگوست و در طولانی مدت افراد نمی توانند این شراط را تحمل کنند. محققان ثابت کرده اند، افرادی که کربوهیدرات های کمی در وعده های غذایی خود دارند، حدود دوکیلوگرم بیشتر از افرادی وزن کم می کنند که هیچ کربوهیدراتی مصرف نمی کنند.

قانون جدید: روزانه می توانید از 5 پیمانه غلات همچون جودوسر یا برنج قهوه ای استفاده کنید. کربوهیدرات، انرژی و فیبر بالایی دارد و نخوردن آن به هیچ عنوان منطقی و درست نیست.



2.    قانون قدیمی: نخوردن زرده تخم مرغ

چرا باید این قانون را در هم بشکنید: در نتیجه تحقیقات دانشگاه ساری انگستان، افرادی که روزانه دو تخم مرغ را برای مدت 12 هفته می خورند نیز به اندازه افرادی وزن کم می کنند که تخم مرغ را از وعده های غذایی خود حذف کرده اند. میزان کلسترول موجود در تخم مرغ در مقایسه با چربی های اشباع موجود گوشت های فراوری شده بسیار کم است.

قانون جدید: زرده تخم مرغ سرشار از پروتئین، کلسیم و آهن است. بهتر است آن را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید تا رژیم متعادل و سالمی داشته باشید. و از مصرف غذاهای فراوری شده همچون سالامی که مملو از کلسترول و چربی است، خودداری کنید. 



3.    قانون قدیمی: زیاد کردن وعده های غذایی

چرا باید این قانون را در هم بشکنید: مطالعات دهه 90 میلادی ثابت کرده بودند در همه طول روز میان وعده های کوچک خوردن می تواند اشتهای زیاد را کنترل کند. اما تحقیقات کانادایی جدید نشان می دهد میان فردی که میان وعده های متعدد می خورد و کسی که نمی خورد، فرقی وجود ندارد.

قانون جدید: در هر وعده خود هر چه قدر دوست دارید، غذا میل کنید. اما حواستان به کالری های آن نیز باشد. به طور مثال، خانم باید حدود 1200 کالری در روز غذا بخورند تا لاغر بمانند. این کار باعث می شود تا انرژی کسب کنید نه اینکه انرژی از دست بدهید.



4.    قانون قدیمی: نیمه شب میان وعده نخورید


چرا باید این قانون را در هم بشکنید: تحقیقات اخیر نشان داده است، دلیل اینکه برخی از افراد وزنشان زیاد نمی شود، به زمان خوردن آنها، نه میزان غذایشان بستگی دارد. اما سوخت و ساز بدن با ساعت تغذیه ارتباطی ندارد. می توانید در ساعت 10 شب هم غذای سالم به عنوان شام میل کنید.

قانون جدید: اگر دوست دارید نیمه شب غذا میل کنید، این کار را انجام دهید اما سعی کنید کالری زیادی نداشته باشد. نمی توانید در یخچال را ببندید؟ غذاهایی با اندازه های کوچک را امتحان کنید. اینکه در چه ساعتی غذا میل کنید مهم نیست و هیچ قاعده ای نیز برای فاصله انداختن میان وعده های غذایی وجود ندارد. البته اگر خیلی گرسنگی بکشید زیاد هم غذا خواهید خورد. بنابراین، کالری های را طوری در وعده های خود تقسیم کنید که انرژی کافی به شما بدهند.



5.    قانون قدیمی: تسلیم اشتهای زیاد خود نشوید


چرا باید این قانون را در هم بشکنید: محققان دانشگاه جورج لندن ثابت کرده اند، اگر جلوی اشتهای خود را نگیرید چاق می شوید و در مقابل آن، محققان دانشگاه کانادا اعلام کرده اند، منع مردم از غذاهای خاص باعث افزایش حرص و ولع آنها می شود.
 قانون جدید: سعی کنید میل شدید خود را در حد تعادل نگه دارید. همیشه غذاها یا خوراکی هایی که دوست دارید را به میزان کم و تکه های کوچک بخورید و خود را از نعمت آنها محروم نکنید. اما به طور مثال، به جای خوردن یک تخته کامل شکلات، دو تکه مربعی کوچک بخورید که فقط هوستان از بین برود.

خانه تکانی و دو خطر

از مخلوط چند ماده شوینده با یکدیگر جدا بپرهیزید.
 
دکتر ایرج خسرونیا  با اشاره به نزدیک شدن به ایام نوروز و انجام خانه‌تکانی عنوان کرد: در این روزها دو مسئله سلامت زنان را تهدید می‌کند. نخست تشدید درد در مبتلایان به بیماری‌های استخوان و مفاصل از جمله آرتروز و پوکی استخوان است، به گونه‌ای که حتی در شب هنگام نیز اجازه نمی‌دهد بخوابند.

رییس جامعه متخصصان داخلی به این افراد توصیه کرد تا از انجام کارهای سنگین نظیر تمیز کردن و شست‌وشوی دیوار یا فرش جدا خودداری کنند.

وی «استفاده از مواد شوینده» را به عنوان عامل تهدیدکننده دیگر سلامت معرفی کرد و گفت: زمانی که موادی چون جوهر نمک به داخل آب ریخته می‌شوند، گازی متصاعد می‌شود که می‌تواند مضر باشد. همچنین مخلوط کردن چند ماده شوینده با یکدیگر بسیار خطرناک است.

خسرونیا اضافه کرد:‌ برخی به هنگام شست‌وشو در حمام یا دستشویی را می‌بندند و این امر اثرات مخرب بیشتری به دنبال خواهد داشت.

رییس جامعه متخصصان داخلی با بیان اینکه گازهای سمی ایجاد شده از طریق مجاری تنفسی بینی و دهان و همچنین پوست وارد بدن می‌شود و به شکل سرفه و تنگی نفس تظاهر می‌یابد. گاهی شدت صدمه به قدری است که فرد را روانه بیمارستان می‌کند.

وی توصیه اکید کرد: زنان خانه‌دار از مخلوط کردن دو ماده شوینده با یکدیگر خودداری کنند، در حمام یا دستشویی را به هنگام نظافت باز بگذارند، به محض اینکه احساس سوزش در گلو کردند، محیط را ترک کنند و برای ادامه کار پافشاری نکنند، در صورت بروز مسمومیت سریعا دست و صورت را با آب شست وشو دهند و از مایعات و لبنیات استفاده کنند.



اهالی رسانه شاهد ندانم کاری خانواده‌ای ایرانی در لس آنجلس!

تماشاخانه پارین شب گذشته میزبان جمعی از خبرنگاران و عکاسان رسانه ای برای دیدن نمایش «درباره اِل اِی» بود .

نمایش «درباره اِل اِی» به کارگردانی بهزاد مرتضوی  ونوشته‌ امیر رضا طلاچیان از 21 بهمن در تماشاخانه «پارین» روی صحنه رفته است و تاکنون بسیاری از هنرمندان ، نویسندگان  و اهالی رسانه به تماشای آن نشسته اند.داستان این نمایشنامه درباره‌ خانواده‌ای ایرانی است که به همراه کلفت کم سال خود هنگام جنگ ایران و عراق به لس آنجلس کوچ می‌کنند. در آنجا پدر خانواده به همراه بقیه اعضای خانه با ندانم کاری و بی‌ملاحظگی تمام وام بانکی خود را از دست می دهند و... .

حمید احمدی، شادی اسد پور ،لاچین دربندی ، پریسا قاسمی راد،بهزاد مرتضوی و راد پور جبار در این نمایش بازی می کنند.نمایش «درباره اِل اِی» هر شب ساعت 20 در تماشاخانه پارین واقع در موزه زمان روی صحنه می رود.

8 طرز فکر بسیار اشتباه والدین!

حاضر نشدن بر سر میز غذا و صحبت کردن در مورد مسایل مالی در حضور فرزندان آن قدر هم مهم نیستند که به خاطر آنها احساس گناه کنید. سعی کنید از اجبارها و قانون هایی که ایجاد کرده اید، دست بکشید.
 
در ادامه 8 طرز فکر اشتباه والدین در تربیت فرزندانشان را نام برده و دلیل غلط بودن آن را گفته ایم.

1.    فرزندان را باید تنبیه کرد

شما بزرگ تر و مسوول خانه هستید اما به این معنی نیست که در خانه نظام دیکتاتوری راه بیندازید. تحقیقات بسیاری ثابت کرده اند این گونه رفتار و مدیریت نه تنها در خانه که در هیچ شرکت، تیم ورزشی یا گروهی پاسخگو نیست. هنگامی که کودکان خودشان تنبیه یا تشویق خود را انتخاب می کنند، یاد می گیرند مسوولیت کارهای خود را به عهده بگیرند و این همان چیزی است که شما به عنوان والدین از آنها می خواهید.

 برای این منظور می توانید جلسات هفتگی در خانه ترتیب بدهید و در مورد کارهایی که باید در طول هفته انجام شود همه با هم تصمیم گیری کنید. و برای انجام هر کار خوب یک پاداش یا برای کارهای اشتباه تنبیه در نظر بگیرید.

2.    استفاده از تهدید برای درس دادن به فرزندان

هنگامی که پسر شما شب ها به موقع خانه نمی آید و هنگام شام در کنار شما نیست یا دخترتان از شستن عروسک هایش سر باز می زند، شاید تمایل داشته باشید برای تنبیه، آنها را از خوردن غذا یا استفاده از اسباب بازی هایشان منع کنید. اما راه های بهتری برای این منظور وجود دارد.

 مردم بیشتر از اینکه از یافته های خود خوشنود شوند از ضررهایشان بیزار هستند. به همین دلیل، می توانید به طور مثال 20 هزار تومان به پسر خود بدهید تا به سینما برود اما به او بگویید اگر به موقع به خانه بر نگردد باید پول را به شما بازگرداند. با این کار به فرزند خود نشان می دهید که به او اعتماد دارید و او نیز در مقابل، مسوولیت پذیر می شود.

3.    اعضای خانواده باید هر شب در کنار هم شام صرف کنند

این جمله که همه اعضای خانواده باید با هم غذا بخورند درست و بسیار عالیست. اما با وجود  برنامه های تحصیلی زیاد، برنامه های کاری فشرده و درخواست های زیادی که با آنها روبه رو هستیم، چندان واقع گرایانه نست که مثلا ساعت 9 همه دور میز شام جمع شوند. طولانی ترین زمانی که صرف غذاخوردن می شود فقط 10 دقیقه است. این ده دقیقه می تواند هر زمان دیگری صورت بگیرد.

می توانید دور هم جمع شدن اعضای خانواده را هنگام صبحانه یا موقع  خواب داشته باشید. مهم موضوعاتی است که با هم صحبت می کنید. به طور مثال، از فرزندان خود بخواهید هر روز یک لغت جدید انگلیسی به شما یاد  بدهند و به این ترتیب با هم تعامل داشته باشید.

4.    پاداش باید در قبال مسوولیت ها و انجام کارهای روزانه باشد

این سیاست که به فرزندان خود پولی پرداخت کنید تا اتاق های خود را تمیز کنند، بسیار اشتباه است و عواقب بدی نیز دارد. با ادامه این کار برای طولانی مدت، فرزندان ما فقط برای دریافت پول کارهایشان را انجام می دهند نه برای اینکه همه ما اعضای یک خانواده هستیم و باید با همکاری هم کارهای خانه را انجام دهیم.

فرزندان باید یاد بگیرند در کارهای خانه همچون تا کردن لباس ها، چیدن میز غذا و شستن ظرف ها به والدین خود کمک کنند. با اختصاص پاداش های پولی برای انجام هر کار ساده و ابتدایی به نوعی به فرزند خود می آموزید پول در اولویت همه چیز قرار دارد و این بسیار خودخواهانه است. به جای این کار، به فرزندان خود اجازه اشتباه کردن بدهید.

5.    در حضور فرزندان در مورد مسایل مالی صحبت نکنید

این طرز فکر که نباید هرگز در حضور فرزندان در مورد مسایل مالی صحبت کرد، درست نیست. کارشناسان می گویند حدود 8 درصد از مردم هرگز در مورد مسایل مالی با والدین خود صحبت نمی کنند. با این کار، فرزندان از هیچ کجا، نه در مدرسه، نه موسسات آموزشی یا در کنار دوستان هرگز یاد نمی گیرند چگونه می توان پول درآورد، چگونه آن را خرج یا سرمایه گذاری کرد. منظور این است، اگر شما در مورد مسایل مالی صحبت نکنید، آنها از هیچ کجا این مسایل را نخواهند آموخت. پس این طرز فکر اشتباه را فراموش کنید.

6.    در دعوای خواهر/ برادرها دخالت نکنید

بیشتر والدین دوست ندارند در دعوای خواهر/ برادرها دخالت کنند اما باید بدانید این کار بسیار هم خوب است. شاید به نظر برسد کودکان خودشان از عهده یکدیگر بر می آیند و به دخالت نیازی نیست، اما آنها تا زمانی که کوچک هستند توانایی این کار را ندارند. بنابراین، سعی کنید ابتدا دو فرزند خود را هنگام دعوا از هم جدا کنید و به آنها فرصت دهید تا کمی آرام بشوند. سپس، از همه – خود، همسر و هر کدام از فرزندان– بخواهید تا به راهکارهای جدید فکر کنند و در مورد آنها با هم صحبت کنید. این کار باعث از بین رفتن هیجان منفی می شود و طرف هیچ کدام از فرزندان را نیز نگرفته اید.

7.    در مورد مسایل جنسی صحبت کنید

به جای یکبار صحبت کردن در مورد مسایل جنسی، به طور مرتب مکالماتی بر این اساس با فرزندان خود داشته باشید. این کار بسیار دشوار است و والدین احساس ناراحتی می کنند. اما بر  اساس گزارش موسسه تحقیقات بیماری های کودکان در آمریکا، والدین باید از 18 ماهگی به فرزندان خود نام درست اعضای بدنشان را بیاموزند. هنگامی که کودکان بزرگ شدند، هرگز آنها را تهدید نکنید که مبادا با کسی دوست شوند.

 این کار باعث می شود تصور کنند دوستی نوعی عیب و ننگ است. صحبت کردن با کودک 8 ساله بسیار آسان تر از صحبت با فرزند 13 ساله است، زیرا آنها در سن بلوغ قرار دارند و خیلی تمایلی به گوش کردن به حرف های والدین خود ندارند.

8.    هنگام تادیب فرزندان بالای سر آنها بایستید

هنگامی که می خواهید به فرزند خود بفهمانید کارش اشتباه بوده است، احتمالا دوست دارید بالای سرش بایستید و انگشت اشاره خود را نیز به نشانه اخطار تکان دهید. در عوض این کار، روی صندلی بنشینید و مثلا کوسنی را نیز در آغوش بگیرید. این کار باعث می شود تا تنش و اضطراب از بین برود و با آرامش بیشتری با هم صحبت کنید. مسلما دوست ندارید در موضع قدرت قرار داشته باشید و فقط منظور از این کارها بهتر کردن اوضاع است.


تا تلخ نشده بخوانید

میوه‌های زمستانی کم کم از فروشگاه‌ها جمع می شوند و باید تا قبل از خداحافظی یک ساله با آنها تا حد امکان از این میوه‌های خوشمزه مصرف کنید.
 
معمولا با اولین عطسه ای که یکی از اعضای خانواده از روی سرما خوردگی می زند پدر با یک کیسه لیمو‌شیرین وارد خانه می شود تا به جنگ این بیماری بزرگ برود.

لیموشیرین را حتما به همراه یک برش چهار قسمتی به خاطر دارید و می دانید که یکی از بهترین خوراکی‌های فصل زمستان و برای برخورد با بیماری سرما خوردگی است. البته از لیمو شیرین می توانیم خواص بیشمار دیگری نیز یاد کنیم که بخشی از آن را در ادامه خواهید خواند:

لیموشیرین میوه ای با ۲۸ کالری انرژی است که در مقایسه با دیگر میوه‌ها از انرژی کمتری برخوردار است اما این میوه سرشار از اسید سیتریک و ویتامین C است.

لیموشیرین سرشار از پتاسیم و مواد معدنی است که برای قلب بسیار مفید هستند. این میوه می تواند از بروز مشکلاتی مانند گرفتگی عروق و سکته قلبی به خوبی جلوگیری کند.

این میوه به افرادی که کم خونی دارند پیشنهاد می شود چرا که حاوی مقدار زیادی اسید فولیک است. این ماده معدنی می تواند به بدن کمک کند تا خون بیشتری تولید شود و کم خونی بهبود یابد.

وجود مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان در لیموشیرین باعث می شود تا میزان زیادی از رادیکال‌های آزاد موجود در بدن شما از بین بروند و بسیاری از بیماری‌ها نیز در کنار آنها از بین می رود.

لیمو شیرین همچنین کلسیم بسیار زیادی دارد که می تواند بهترین میوه استخوان ساز باشد. میزان بالای کلسیم در این میوه خوشمزه از پوکی استخوان‌ها جلوگیری می کند. البته این به شرطی است که روزانه حداقل یک لیمو شیرین مصرف کنید.

این میوه زمستانی همچنین می تواند در هضم مواد غذایی و همچنین تنظیم مقدار اسید معده بسیار مفید باشد و از نفخ پیشگیری می کند. بسیاری از پزشکان برای نتیجه گیری بهتر توصیه می کنند تا بیش‌تر از آب این میوه مصرف کنید.



اگر به شیرینی معتاد شده اید، بخوانید

شاید تعجب کنید، ولی اعتیاد به شیرینی از رایج‌ترین انواع اعتیادها است.
 
همه موجودات روی زمین، از انسان گرفته تا پرندگان، به خوردن شکر علاقه دارند. نه تنها مصرف بیش از حد قند و شیرینی‌جات اعتیادآور است، بلکه عامل بسیاری از مشکلات پزشکی نیز می‌باشد. اگرچه بسیاری از افراد اعتیاد به شیرینی‌ها را همچون اعتیاد به سیگار و یا الکل جدی نمی‌گیرند، ولی مطالعات نشان می‌دهند که اعتیاد به شیرینی‌جات در مواردی می‌تواند بدتر از اعتیاد به الکل یا مواد مخدر باشد و عوارض بیشتری داشته باشد.

اعتیاد به شیرینی همچون اعتیاد به الکل و نیکوتین، بدن را وابسته می‌کند؛ به طوری که حتی اگر مقدار جزئی از شیرینی مصرفی روزانه کم شود، فرد انرژی خود را از دست می‌دهد و احساس ضعف می‌کند.

نیشکر به شکل طبیعی غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و در مقابل شکر تصفیه شده عاری از تمام مواد مغذی می‌باشد. 
قند به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود و قند خون بالا می‌رود و به همان نسبت هم سریع افت می‌کند. با چند روز مصرف مداوم، بدن به لحاظ فیزیکی به سرعت وابسته می‌شود و توقف آن بسیار دشوار است.

اعتیاد به شیرینی‌ چیست؟

مصرف بیش از حد مواد شیرین کم‌کم باعث می‌شود فرد نتواند بدون آنها برای مدت طولانی زندگی کند. میلیون‌ها نفر به مصرف شیرینی‌ها اعتیاد دارند و متأسفانه بدتر از آن اینکه خود آنها نیز از ابتلا به آن آگاهی ندارند.

پس از خوردن یک ماده شیرین، مغز مواد شیمیایی طبیعی شبه افیونی آزاد می‌کند که احساس لذت را در بدن به وجود می‌آورد و بدن مقدار بیشتری از آن را طلب می‌کند. پژوهشگران بر این باورند که هنگام مصرف شیرینی قسمتی از مغز که فعال می‌شود و طلب شیرینی مجدد می‌کند، همان قسمتی است که با مصرف مواد مخدر فعال می‌شود و مواد مخدر بیشتری طلب می‌کند.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد شیرینی‌ها
اعتیاد به قند می‌تواند طول عمر افراد را 11 تا 20 سال کاهش دهد و این یک واقعیت است. بعلاوه، عوارض زیر از پیامدهای مصرف زیاد قند می‌باشند:

دیابت، بیماری قلبی، چاقی، اختلال در مغز، ضعف سیستم ایمنی، افزایش قندخون، پوسیدگی دندان و سوء‌تغذیه.

خوردن شیرینی عوارض بسیاری دارد و در برخی موارد افراد نمی‌توانند آن را تشخیص دهند، برای مثال اگر افراد معتاد به شیرینی یک روز آن را نخورند، کم‌تحرک خواهند بود و انرژی لازم را نخواهند داشت و گاه حتی دچار تکرر ادرار و تشنگی زیاد می‌شوند و حتی در زمان سیری نیز احساس گرسنگی زیاد می‌کنند.

 درمان

 خوشبختانه، با راهکارهای ساده می‌توان بر خوردن شیرینی غلبه کرد؛ اگرچه این راهکارها در عین سادگی برای افراد وابسته می‌تواند بسیار سخت باشد. اولین قدم برای غلبه بر میل و هوس خوردن شیرینی‌ها، دور کردن تمامی تنقلات و شیرینی‌ها از خانه است. هیچ نوع شیرینی نخرید و حتی هنگام خرید کردن نیز، از غرفه‌های فروش شیرینی‌ها دیدن نکنید.

 غذاهای طبیعی بخورید

 بعد از خلاص شدن از شر تمامی تنقلات که حتی شامل آرد سفید، برنج سفید و آبمیوه‌های غیرطبیعی نیز می‌شود، حال نوبت آن است که رژیم غذایی خود را تغییر دهید و سبزیجات، میوه‌ها، محصولات لبنی، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم‌مرغ، آجیل و دیگر مواد غذایی طبیعی را جایگزین آنها کنید. پس از چند روز قطع مصرف شیرینی‌ها و جایگزینی میوه‌ها و سبزیجات، حتی به تدریج میوه‌ها به نظرتان شیرین‌تر می‌‌رسند.

 در صبحانه خود پروتئین‌ کافی مصرف کنید

 مطمئن باشید که خوردن پروتئین به عنوان صبحانه، شما را سیر می‌کند. تخم‌مرغ و دیگر پروتئین‌ها دیرهضم هستند و با ماندگاری بیشتر در معده قندخون را ثابت نگه داشته و هوس خوردن تنقلات را در طی روز کاهش می‌دهند.

 ورزش

 ورزش روشی مناسب برای غلبه بر وابستگی‌های شدید است و نه تنها موجب سلامت فیزیکی بدن می‌شود، بلکه به لحاظ ذهنی نیز شما را تقویت می‌کند و با ذهن و بدنی قوی، راحت‌ می‌توانید بر هوس خوردن شیرینی‌ها غلبه کنید.

 زیاد آب بنوشید

 مقادیر زیادی آب بنوشید و از نوشیدن نوشابه، آبمیوه، نوشابه‌های انرژی‌زا و غیره خودداری کنید که همگی آنها حاوی قند هستند و ولع شما را برای مصرف شیرینی بیشتر می‌کنند. گاه احساس تشنگی و گرسنگی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

 خواب کافی داشته باشید

 مطالعات نشان می‌دهند افرادی که کمتر از شش ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، بیشتر در معرض ابتلا به مصرف بیش از حد قند قرار دارند. احساس خستگی بیشتر با مصرف قند بیشتر ارتباط مستقیم دارد.

 به برچسب‌ها توجه کنید

 در هنگام خرید به برچسب مواد غذایی دقت کنید. بسیاری از تولیدکنندگان برای فریب مصرف‌کنندگان از درج کلمه قند و یا شکر بر روی محصول خودداری کرده و نام‌هایی همچون ذرت فروکتوز، سوکروز، دکستروز، مالتوز، لاکتوز و یا ملاس را درج می‌کنند که در واقع تمامی اینها همان محصولات حاوی شکر با نام دیگر هستند.

 همیشه محصولات عاری از قند که کلمه بدون قند روی آن درج شده باشد، خریداری کنید. غلبه بر هوس خوردن شیرینی بسیار دشوار است؛ اما این بدان معنا نیست که شما باید برای همیشه به قند اعتیاد داشته باشید. برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی باید از گام‌های کوچک آغاز کرد و به تدریج از پاداش زندگی سالم در آینده بهره‌مند شد.

وقتی بعضی اعضای بدن اضافه است!

اختلال هویت تمامیت بدن که به‌عنوان اختلال هویت قطع عضو نیز نامیده می‌شود یک اختلال روانی است که در آن فرد احساس می‌کند اگر عضوی از اعضای بدنش قطع شود، زندگی شادتری خواهد داشت. افراد مبتلا در این راه آنقدر مصمم هستند که سراغ جراحان می‌روند تا یکی از اندام‌هایشان را قطع کنند و اگر موفق به راضی کردن جراح نشوند، خودشان دست به کار شده و گاهی به دلیل نداشتن تخصص کافی در این زمینه و  در نتیجه خونریزی شدید جان‌شان را از دست می‌دهند. دلیل اصلی این اختلال مشخص نیست. اما یک فرضیه این است که منشا اختلال هویت تمامیت بدن بر اثر اختلال عملکرد عصبی مغز در رابطه با کارکرد درونی بدن(که در لوب آهیانه سمت راست مغز قرار دارد) است. براساس این فرضیه فرد نمی‌تواند شکل فیزیکی بدن را درک کند و با آن مانند یک عضو خارجی برخورد می‌کند.



ملاحظات اخلاقی
ملاحظات پزشکی برای قطع اندام مبتلایان به اختلال تمامیت هویت بدن بسیار بحث‌برانگیز است. برخی معتقدند بیمارانی که بعد از دوره روان‌درمانی یا دارو درمانی بهبود نیافتند برای قطع عضو باید حمایت شوند. اما برخی دیگر به برگشت‌ناپذیری عضو قطع شده تاکید دارند. مبتلایان تمایل زیادی به معلولیت دارند و گاهی حتی به کمک لوازم ارتوپدی وانمود می‌کنند دچار معلولیت هستند.

علت چیست؟

دانشمندان در حال بررسی این اختلال هستند. اولین بررسی‌های انجام شده از این شرایط در سال 1977 اتفاق افتاد؛ زمانی که یک مجله علمی به بیماری مشابه آن اشاره کرد. علوم مربوط به  اعصاب در دهه اخیر نشان داده حس مالکیت ما برای اجزای بدن‌مان، برخلاف انتظار چیزی قابل انعطاف و قابل‌تغییر است. سال ۱۹۹۸، دانشمندان یک آزمایش ساده انجام دادند. آنها از افراد مورد آزمایش خواستند پشت یک میز بنشینند و دست چپ‌شان را روی میز قرار دهند. آنها صفحه حائلی بین افراد و دست‌شان قرار داده بودند تا نتوانند آن را ببینند. روی صفحه یک دست پلاستیکی قرار داده شده بود، سپس دانشمندان با قلم‌مویی، دست طبیعی و دست مصنوعی را تحریک کردند، وقتی از افراد مورد آزمایش در مورد حس لامسه‌شان سؤال شد، آنها گفتند قلم‌مو را روی دست پلاستیکی حس کرده بودند. خیلی‌ها هم دست مصنوعی را دست طبیعی‌شان دانسته بودند. توهم دست پلاستیکی نشان می‌دهد ما اعضای بدن‌مان را در یک روند پویا تجربه می‌کنیم و بدون وقفه با حواس مختلف‌مان این اعضا را به‌عنوان قسمتی از وجودمان می‌پذیریم. جالب است بدانید بیمارانی که به دلایلی مثل تصادف و حوادث، یک عضو خود را از دست می‌دهند، بعد از قطع عضو، همچنان حضور عضو از دست رفته‌شان را به صورت‌های مختلف حس می‌کنند، این مسئله را به اصطلاح عضو شبح می‌گویند.

چند نفر مبتلا هستند؟

این بیماری آنقدر مخفی است که نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد مبتلایان داشت اما براساس برخی تحقیقات بیشتر سفیدپوستان میانسال به این اختلال مبتلا و بیشتر مردان درگیر این بیماری هستند تا زنان. مبتلایان معتقدند فشاری که مغزشان برای فیکس کردن بدنشان وارد می‌کند، غالب است. شایع‌ترین تمایل به قطع عضو در میان مبتلایان به اختلال تمامیت هویت بدن به پای چپ مربوط می‌شود.

آنها چه احساسی دارند؟
در این اختلال مبتلایان معمولا سعی می‌کنند بیماری‌شان را پنهان کنند و به دوستان و اعضای دیگر خانواده می‌گویند که در تصادف دچار قطع عضو شده‌اند. آنها دقیقا می‌دانند کدام قسمت از اعضای بدنشان باید قطع شود تا از درد خلاص شوند. آنها حتی به معلولان حسودی می‌کنند. مبتلایان می‌دانند که این احساس‌ها غیرطبیعی است و آنها در این احساس تنها هستند و باور نمی‌کنند کسی بتواند احساس‌شان را درک کند. مبتلایان به این اختلال از داشتن چنین مشکلی شرمنده هستند و سعی می‌کنند آن را حتی از پزشکان هم مخفی کنند.

اختلال تمامیت هویت در فیلم‌ها

در سال 2004 فیلم مستندی به نام «whole»درباره مبتلایان به اختلال تمامیت هویت بدن پخش شد. این فیلم زندگی برخی از مبتلایان را نشان می‌دهد که با وجود آنکه در قطع عضو موفق نبوده‌اند، وانمود می‌کنند معلول هستند. این مستند تلاش متخصصان برای مقابله با این بیماری را نیز به تصویر می‌کشد.
Quid Pro Quo ، محصول سال 2008 درباره یک گزارشگر رادیو نیمه فلج است که به بررسی داستان افرادی که به قطع عضو علاقه دارند، می‌پردازد.  آخرین فیلمی که سوژه‌اش مبتلایان به اختلال تمامیت هویت بدن است «Armless» محصول سال 2010 است که در آن شخصیت اصلی فیلم «جان» همسرش را ترک می‌کند و به نیویورک می‌رود تا دکتری را پیدا کند که بازویش را قطع کند. همسر جان تازه متوجه میل بی‌اندازه او به قطع دستانش می‌شود و...

داستان دیویدچه بود؟

این اولین بار نبود که دیوید سعی می‌کرد پایش را قطع کند. او وقتی تازه فارغ‌التحصیل شده بود، تلاش کرده بود با بستن شریانبند این کار را انجام دهد اماموفق نشد. او همیشه از تصور خلاصی  از شر پایش احساس شجاعت می‌کرد حتی پایش را مقصر اصلی ازدواج نکردنش می‌دانست. حدود یک سال پیش، یک شب، زمانی که کاسه صبر دیوید لبریز شده بود به دوستش تلفن کرد و به او گفت چیزی وجود دارد که او می‌خواهد از شرش خلاص شود. دوستش با او همدردی کرد، درست چیزی که دیوید می‌خواست. او در اینترنت جست‌وجویی کرد تا اینکه در کمال تعجب یک انجمن پیدا کرد که در آن افرادی مثل دوستش حضور داشتند، افرادی که می‌خواستند از شر قسمتی از بدنشان خلاص شوند. دیوید تازه فهمید که تنها نیست. او با انجمنی آشنا شده بود که اعضای آن مشکلاتی مانند او داشتند. این انجمن عجیب و غریب تقسیمات مختلفی داشت. زیرگروهی از این انجمن خودشان خواستار قطع عضو نبودند، بلکه افرادی را که تمایل به قطع عضوشان داشتند به جراحی در آسیا معرفی می‌کرد تا عضو سالم‌شان را قطع کند.

سرطان خاموش را بشناسید

این سرطان در زنان شیوع بیشتری دارد.
 
سرطان لوزالمعده، سرطان خاموش نیز خوانده می‌شود زیرا زمانی علایم آن نمایان می‌شود که سلول‌های بدخیم سرطانی به طور کامل گسترش پیدا کرده باشند

لوزالمعده (پانکراس) بخشی از دستگاه گوارش است که دارای شکلی اسفنجی بوده ودر پشت معده قرار دارد. لوزالمعده با ساختن آنزیم‌های گوارشی به هضم چربی‌ها در روده کمک می‌کند. از دیگر وظایف لوزالمعده، ترشح هورمون‌های انسولین و گلوکاگون است که تنظیم کننده قند خون است.

بیمار مبتلا به سرطان  لوزالمعده از درد در ناحیه پشت و بالای شکم رنج می‌برد. از دیگر نشانه‌های این بیماری می‌توان به تهوع، کاهش اشتها، ضعف و خستگی، سوء هاضمه، اسهال، ادرار تیره و مدفوع روشن اشاره کرد. سرطان لوزالمعده اکثرا در سنین بالای 45 سال دیده می‌شود و در زنان شیوع بیشتری دارد.

علل

استعمال دخانیات ، رژیم غذایی پرچرب ( به خصوص چربی‌های حیوانی)، مصرف زیاد کافئین، سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده و ترکیبات صنعتی خاص که در صنایع شیمیایی، کک‌سازی، فلزی و گازی استفاده می‌‌شوند، می‌‌توانند موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده شوند.

پیشگیری

از آنجا که رژیم غذایی پرچرب از جمله عوامل ایجاد سرطان لوزالمعده است، بنا براین پرهیز از چربی زیاد در رژیم غذایی و رعایت رژیم غذایی متعادل با فیبرهای فراوان می‌تواند مانع ابتلا به این بیماری شود. ورزش منظم نیز از آنجا که چربی مازاد بدن را از بین می‌برد در جلوگیری از این بیماری موثر است.

درمان

پس از تشخیص بیماری، معمولا فرد مبتلا به سرطان پانکراس، تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد و برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی مانده از پرتودرمانی استفاده می‌شود. در مورد سلول‌های سرطانی که از لوزالمعده بیرون زده باشند، حتما شیمی درمانی تجویز می‌شود.


3 رازی که دست مردان را رو می کند

سؤالاتی هستند که بیشتر اوقات در ذهن تمامي زن‌ها وجود دارد؛ سؤالاتی درباره رابطه‌شان با مردان، اینکه چرا خیلی اوقات بدون وجود هیچ نوع مشکل خاصی با هم دعوایشان می‌شود و دچار اختلاف می‌شوند. اینکه مثلا چرا مردها نمی‌توانند آنطور که باید احساسات آنها را درک کنند، چرا بی‌خودی عصبانی می‌شوند و عکس‌العمل‌هایی غیر قابل پیش‌بینی نشان می‌دهند و سؤالاتی از این قبیل. درک مردها و داشتن تعامل بهتر با آنها مستلزم دانستن 3 راز بزرگ درباره ویژگی‌های مغزی- احساسی آنهاست؛ این 3 راز همان‌هایی هستند که باعث می‌شوند فکر کنیم مردها موجودات پیچیده‌ای هستند اما اشتباه نکنید شما به راحتی می‌توانید مردتان را پیش‌بینی کنید چون او خیلی ساده‌تر از آن است که تصور مي‌کنید.



راز شماره یک

چرا مردها احساس مي‌كنند هميشه بايد حق با آنها باشد؟

به منظور درك اين معما در مورد مردان بايد به شرايط تعليم و تربيت آنها در دوران كودكي نگاهي بيندازيم. مردها اينگونه آموزش ديده‌اند كه باید دنياي بيرون را تحت كنترل كامل خود داشته باشند و هميشه به موفقيت دست پيدا كنند و در عوض به دنياي دروني خود كه شامل افكار و احساساتشان است، كمتر توجه نشان بدهند. به پسربچه‌هاي كوچك گفته شده كه ارزش آنها به كارهايي است كه انجام مي‌دهند و همچنين به موفقيت‌هايي است كه به آنها دست پيدا مي‌كنند. مثلا به آنها گفته‌اند كه تو مرد این خونه‌ای و باید به مادرت در همه‌ کارها کمک کنی.

بر همين اساس پسربچه‌ها به اين نتيجه مي‌رسند براي اينكه پسرهاي خوبي باشند بايد كارها را درست انجام دهند. آنها بزرگ مي‌شوند و در نهایت به این نتیجه می‌رسند باید اعتمادبه‌‌نفسشان را بر اســـاس موفقيت‌هــا و دستيابي‌هايشان بسنجند، یعنی اعتمادبه‌نفس و موقعيت‌هايشان را با هم يكسان مي‌گيرند.

نكته مهم: مردها غالبا به سختي مي‌توانند بگويند متاسفم. معذرت‌خواهي از طرف آنها به اين معناست كه كار اشتباهي كرده‌اند و اينكه خيلي بد هستند.

راه‌حل چیست؟


1 -   از به كار بردن الفاظ و عباراتي كه باعث احساس بي‌كفايتي در نامزد يا همسرتان مي‌شود، خودداري كنيد، او را سرزنش و محكوم نكنيد، با ديگران مقايسه‌اش نكنيد، راجع به شخصيت، قابليت و توانايي‌هايش نظر ندهيد، شخصيتش را زير سؤال نبريد و صرفا احساسات خود را بيان كنيد و حتما بگوييد به او اعتماد داريد.

2 -   مرد زندگي‌تان را «تأييد» و از قابليت‌ها و توانايي‌هايش تعريف كنيد، هرگز نمي‌توانيد تصور كنيد مردها تا چه حد به تعريف و تحسين نيازمندند، ممكن است اين نيازشان را فاش نكنند يا حتي آن را انكار كرده يا ممكن است طوري وانمود كنند كه از اين كار خوششان هم نمي‌آيد اما به اين قبيل واكنش‌ها اعتنا نكنيد و اين را بدانيد كه مردها واقعا به تعريف و تمجيد شما احتياج دارند.

تفاوت زن‌ها و مردها


زن‌ها از اشتباه نمی‌ترسند


ممكن است تصور كنيد اشتباه كردن يا نكردن اهميت چنداني ندارد. خود من هم اشتباه مي‌كنم. اما وقتي كسي پيشنهادي مي‌دهد يا نصيحتي مي‌كند، ناراحت نمي‌شوم. به خاطر داشته باشيد تفاوت از اينجا آغاز مي‌شود كه پسرها و دخترها در كودكي به طرزي كاملا متفاوت آموزش ديده‌اند. به دخترهاي كوچك آموزش مي‌دهند در آينده شغلشان اين است كه اوضاع را بهتر و شرايط را اصلاح، پدرشان را خوشحال‌تر، خودشان را زيباتر و خانه را مرتب كنند بنابراين اگر زني‌ اشتباه كند، اينطور فكر مي‌كند كه چطور مي‌توانم جبران كنم؟ چطور اوضاع را بهتر كنم؟ اما در مورد مردها اینگونه نیست.



راز شماره دو
چرا مردها وقتي زن‌ها احساساتي برخورد مي‌كنند عصباني مي‌شوند؟

بسياري از متخصصان چنين توضيح مي‌دهند كه مردها به اين دليل در مواجهه با برخورد احساسي زن‌ها واكنش منفي نشان مي‌دهند كه با احساسات آسيب‌پذير خودشان راحت نيستند. بخشي از مشكلات ميان مردان و زنان از همين ناحيه نشات مي‌گيرد.

موقعیتی که حتما تجربه کرده‌اید

آيا تا به حال برايتان پيش آمده كه فقط نياز داشته باشيد همسرتان كمي دلداريتان بدهد و دوست‌تان بدارد در عوض او براي شما يك سخنراني ترتيب داده و به شما امر و نهي كند؟ آيا تا به حال برايتان پيش آمده، احساسات‌تان را با نامزد يا همسرتان در ميان بگذاريد اما او شما را متهم كند كه بيش از حد احساساتي هستيد و در نهایت به شما بگوید:« به همه چيز واكنش نشون ميدي. اگه اين قدر احساساتي نبودي، شايد مي‌توانستيم كمي با هم آرامش داشته باشيم. ديگه نمي‌خوام به اين مزخرفات و چرت و پرت‌ها گوش بدم.»

 مردان خود را مسئول درد و رنجتان مي‌دانند و چنانچه نتوانند ناراحتي‌تان را برطرف كنند، احساس گناه خواهند كرد.

راه‌حل چیست؟

1. وقتي ناراحت هستيد به همسرتان دقيقا بگوييد كه از او چه خواسته‌اي داريد. اين كار، شما را از ساعت‌ها وقت تلف كردن، سوءتفاهم، جنگ و جدل، مشاجره، يأس و سرخوردگي نجات مي‌دهد. مثلا به او بگویید فقط برای درددل با او حرف می‌زنید و نمی‌خواهید سرزنش بشنوید.

2. هنگامي كه ناراحت هستيد، اغراق نكنيد و ناراحتي‌تان را از آنچه كه واقعا هست بزرگ‌تر جلوه ندهيد. مردها همواره به معناي لغوي كلماتي كه به كار مي‌بريد، توجه مي‌كنند. تعبير و ترجمه مردان از كلمات و جملات مشابه تعبير ما زن‌ها نيست، مردها به معناي لغوي و تحت‌الفظي كلمات و جملات شما فكر مي‌كنند.

3. به مرد زندگي‌تان بگوييد كه كاملا احساس بدبختي و درماندگي نمي‌كنيد و او مجبور نيست به كمكتان شتافته و نجات‌تان بدهد. بهتر است بگوييد گرچه حالتان خوب نيست، ولي آنقدرها هم احساس بدبختي و درماندگي نمي‌كنيد و اينكه او مجبور نيست حتما حالتان را خوب كند. مي‌توانيد بگوييد كه تنها مي‌خواهيد كمي دلداريتان بدهد و به شما عشق بورزد.

تفاوت زن‌ها و مردها


با احساسات معماگونه مردان آشنا شويد

3 حس معماگونه در مردها وجود دارد كه همین 3 احساس باعث می‌شود خانم‌ها گمان کنند مردها از احساساتي بودن آنها ناراحت مي‌شوند؟

 احساس اول:
مردها با اين احساس بزرگ مي‌شوند كه مسئوليت درست كردن همه موارد با آنهاست. مثلا مردها از همان کودکی این جمله را زیاد می‌شنوند که «پسرم وقتي بزرگ شدي، قراره رئيس يه خانواده باشي». پسربچه‌هاي كوچكي كه اين جملات به آنان گفته مي‌شود، با اين باور ناخودآگاه بزرگ مي‌شوند كه چنانچه مي‌خواهند يك مرد واقعي باشند بايد لايق و توانا باشند و مسئوليت مواظبت از زن زندگي‌شان با آنهاست. به همین دلیل است که وقتی با شوهرتان درددل می‌کنید او به جای اینکه با شما هم‌دردی کند و دلداریتان دهد، برايتان استدلال‌ مي‌كند.

 احساس دوم:
مردان خود را مسئول درد و رنجتان مي‌دانند و چنانچه نتوانند ناراحتي‌تان را برطرف كنند، احساس گناه خواهند كرد. هنگامي كه مردي درد و رنج همسرش را مي‌بيند، خود را سرزنش كرده و مسئول مي‌داند و به اين دليل كه شما باعث شديد، احساس بدي نسبت به خودش پيدا كند، از دست‌تان عصباني مي‌شود.

 احساس سوم: آيا تا به حال برايتان پيش آمده كه بخواهيد احساسات خود را با همسرتان در ميان بگذاريد و او سعي كند كه يا با عجله شما را از آن احساس بيرون كشيده يا اينكه كاري كند تا دست از آن برداريد؟ شما فقط مي‌خواهيد كمي گريه كنيد ولي او طوري برخورد مي‌كند، انگار شما دچار يك بيماري عصبي يا رواني شده‌ايد. مردها غالبا احساساتي برخورد كردن زن‌ها را با حالت هيستريك اشتباه مي‌گيرند و فرض را بر اين مي‌گذارند كه وضعيت روحي‌تان خراب‌تر از آن است كه تصورش را مي‌كنيد.



راز شماره سه

آیا مردها در مقايسه با زن‌ها اهميت كمتري به عشق و روابط مي‌دهند؟

مردها هويت خود را بيشتر از ناحيه شغل و موفقيت‌هايشان تعريف مي‌كنند، در حالي كه زن‌ها هويتشان را صرفا بر اساس روابط خود بيان مي‌كنند. براي مردها موفقيت از هر مورد ديگري مهم‌تر است زيرا بقاي جسماني و فيزيكي خانواده را تضمين مي‌كند. زن‌ها نيز بقاي خود را در گرو حفظ روابط احساسي و نيز بچه‌هاي خود مي‌بينند باید بدانید که چنانچه مردي نسبت به شغل و توانايي‌هاي حرفه‌اي خود احساس خوبي نداشته باشد به سختي مي‌تواند توجه خود را به روابط عشقي و احساسي‌اش معطوف كند. موضوع اين نيست كه دوست‌تان ندارد يا به شما عشق نمي‌ورزد يا اينكه به شما احتياج ندارد، حتي موضوع اين نيست كه شغلش را بيش از شما دوست دارد. مطلب تنها اين است كه شغلش تاثير درگيرانه‌تري بر احساس رشد شخصي و اعتمادبه نفس او دارد تا رابطه‌اش با شما.

موقعیتی که حتما تجربه کرده‌اید

شده احساس کنید كه رابطه براي شما مهم‌تر است تا شوهرتان؟ تا حالا شده‌ است وقتی كه از سر كار به خانه برمي‌گردید براي ديدنش لحظه‌شماري کنید اما وقتي به خونه مي‌رسد، به نظر نيايد كه آن‌قدرها هم هيجان‌زده باشد يا اينكه هميشه كارهاي خاصي براي نامزد یا شوهرتان انجام می‌دهید. مثلا به مناسبت‌هاي ويژه برایش كارت پستال مي‌فرستید. براي بعضي شب‌ها و مناسبت‌هاي به‌خصوص از قبل برنامه‌ريزي مي‌كنید و... حتی ممکن است بارها از خودتان پرسیده‌ باشید که «او هم به همين اندازه كه من دوستش دارم. دوستم داره، چرا همين كارها را براي من انجام نمي‌ده؟!»

نكته مهم: در مردها نیمکره راست فعال‌‌تر است ولی زن‌ها از هر دو نیمکره همزمان استفاده می‌کنند در نتیجه مردها به سختي مي‌توانند از تعقل و عقلانيت به يكباره به سمت احساسات و عواطف تغيير موضع دهند.

راه‌حل چیست؟

1. به خاطر داشته باشيد مردها از اينكه بفهمند شما آنها را درك مي‌كنيد، خيلي خوشحال مي‌شوند. برعكس از اينكه از آنها انتقاد كنيد، متنفر هستند. ممكن است نامزد يا همسرتان اين موضوع را تاييد كند كه در مقايسه با شما به عشق و روابط علاقه كمتري نشان مي‌دهد اما دليل آن را نداند. درك رازهايي كه در اين بخش به آنها پرداختيم، ممكن است باعث احساس بهتري در مردان بشود.

2. با نامزد يا همسرتان درباره روش‌هاي ديگر افزايش احساس عزت‌نفس و ارزشمند بودن (روش‌هايي به غير از موفقيت‌هاي شغلي و حرفه‌اي) گفت‌وگو کنید. به عقيده من به منظور داشتن روابط و زندگي سالم‌تر، مردها بايد اولويت‌هاي خود را بازبيني كنند و اين اولويت‌ها را نه براساس پيشرفت‌هاي مادي و اقتصادي، بلكه كمي نيز بر اساس موفقيت‌هاي روحي، احساسي و عاطفي نيز گذارند.

3. مي‌توانيد كمك كنيد تا استرس كمتري داشته باشد و با صحبت كردن درباره راه‌هايي كه در انتقال او از محيط كاري به كانون گرم خانواده مي‌تواند كمك كند، حامي او باشيد. مثلا روش‌هايي بيابيد تا نامزد يا همسرتان بتواند به وسيله آن تنش‌هاي كاري و شغلي‌اش را در پايان روز كاهش دهد مثلا با ورزش كردن، قدم​زدن، دراز كشيدن و... همچنین بهتر است به محض ورود همسرتان با مسائل و مشكلات احساسي و عاطفي‌تان به او هجوم نبريد. به او وقت بدهيد تا آرام بگيرد.

تفاوت زن‌ها و مردها

این فرق‌ها را بدانید

تفاوت در ارزشیابی:  ارزشيابي ما زنان  با ارزشيابي‌هاي مردها متفاوت است. ما زن‌ها صرف‌نظر از اينكه تا چه حد در شغل خود موفق هستيم، مادامي كه زندگي احساسي خوبی نداشته باشيم، احساس خوبي نسبت به خودمان نخواهيم داشت. براي يك زن صميميت و نزديكي با همسرش، آرامش و راحتي است.

تفاوت‌هاي ساختماني مغز :
مغز مردها با مغز زن‌ها تفاوت‌هايي دارد. مغز مردها تخصصي‌تر است. اين صرفا به اين معناست كه تقسيم كار در آن صورت گرفته است. به عبارت ديگر نيمكره راست مغز مردها با عملكردهاي بينايي و فضايي و همچنين احجام سروكار دارد. (فعاليت‌هاي نظير كسب مهارت‌هاي فيزيكي، تطابق‌هاي چشمي و ماهيچه‌اي). در حالي كه نيمكره چپ به مهارت‌هاي گفتاري و شناختي اختصاص يافته است (مهارت‌هايي مانند بيان احساسات و درك مسائل انتزاعي).

فرزندتان را در چه سنی به مهد کودک می فرستید؟

والدین برای فرستادن کودک به مهد تا ۳ سالگی صبر کنند.
 
شهرام خرازی‌ها اظهار داشت: بهتر است کودکان رابعد از سن سه سالگی به مهد فرستاد.

مدیرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بسیاری از اطفال تا قبل از سن سه سالگی نمی‌توانند بر اضطراب جدایی از والدین بالاخص اضطراب ناشی از دوری مادر فائق آیند.

وی ادامه داد: در این صورت محیط مهدکودک برای کودک تنش‌زا خواهد بود و ممکن است از رفتن به مهد اجتناب کند یا از مهد بترسد و بی‌قراری کند.

خرازی‌ها افزود: اکثر بچه‌های سه‌ساله و بزرگتر می توانند دوری از والدین را تحمل کنند و با کودکان همسن و سالانشان در محیطی غیر از خانه همراه شوند؛ لذا توصیه می شود در صورتی که والدین قصد فرستادن فرزندانشان به مهدکودک را دارند تا سه ساله شدن او صبر کنند.

مدیرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد می‌پندارند برای ارضای نیازهای عاطفی کودکان باید تا حد ممکن بر ساعات تعامل فرزندان با والدین در خانه افزود.

 خرازی‌ها این تصور را که رفتن به مهد مانع برآورده شدن نیازهای کودک خواهد شد را صحیح ندانست و افزود: اهمیت «کیفیت» رابطه مادر و فرزند مهمتر و تأثیرگذارتر از «کمیت» و «مدت» این رابطه است.

مدیرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: به عبارت دیگر بچه‌هایی که دائماً در منزل حضور دارند ولی ارتباط مناسبی بین آنها و پدر و مادرشان برقرار نمی‌شود از نظر سلامت روانی عقب‌تر از بچه‌هایی هستند که ساعاتی از روز را در مهدکودک می‌گذرانند.

خرازی‌ها یادآور شد: تعامل اجتماعی بچه‌ها در محیط خارج از خانه نظیر مهدکودک ها بسیار بیشتر از محیط خانه است همچنین بچه‌ها در مهدکودک در تعامل با همسالان خود تجارب مختلفی کسب می‌کنند که در آینده به نفع آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: حجم تجارب و تعاملات روانشناختی و اجتماعی‌ بچه‌هایی که تا قبل از کلاس اول ابتدایی در محیط خانه بزرگ می‌شوند اندک است.

مدیرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران باذکر این مطلب که سالهاست تک فرزندی در بسیاری از خانواده‌های ایرانی رایج شده افزود: بچه‌های ایرانی بدون خواهر و برادر و در نتیجه بدون شکوفاشدن برخی از ارتباطات متقابل روانشناختی بزرگ می‌شوند.

وی به نقش و اهمیت مهدکودک ها در پرکردن خلاء نقش خواهر و برادر اشاره کرد و افزود: مهدکودک این فرصت را برای بچه‌ها به وجود می‌آورد تا با مفاهیمی چون رقابت، سلطه جویی، سلطه طلبی، خلاقیت، شکست، پیروزی، امیدواری، چاره اندیشی، گذشت و ... هرچه بیشتر آشنا شوند.

وی گفت: مهدکودکهای استاندارد به رشد روانشناختی و اجتماعی اطفال کمک شایانی می‌کنند در مقابل مهدهای غیر استاندارد نیز این رشد را به تعویق انداخته و گاه متوقف می‌کنند بنابراین والدین باید در انتخاب مهدکودک دقت لازم را داشته باشند.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد مواجهه کودکان با بیماری های مختلف، یادآور شد: بچه‌ها در مهدکودک با انواع و اقسام میکروب‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها مواجه گشته و ممکن است بارها بیمار شوند اما این مواجهه و ابتلا به بیماری، سیستم ایمنی آنها را به کرات فعال می‌کند و بر مصونیت کودک در مواجه با بیماری‌ها در سال‌های آتی رشد آن ها می‌افزاید.

خرازی‌ها اظهارداشت: هیچ اجباری برای فرستادن کودکان به مهد کودک نیست و والدین ایرانی خود باید در این زمینه تصمیم بگیرند.


چگونه درد ناشی از پینه پا را کاهش دهیم؟

محققان توصیه می‌کنند از پدهای نرم برای پینه پا استفاده کنید.
 
پینه پا یک برآمدگی است که در کف انگشت شست پا ایجاد می‌شود. پینه پا می‌تواند بسیار دردناک باشد به خصوص زمانی که شما کفش می‌پوشید و یا پیاده‌روی می‌کنید.

انجمن پزشکی پای آمریکا پیشنهاداتی را برای تسکین درد پینه پا توصیه کرده است:

- از پدهای غیر دارویی (که در داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک قابل خرید است) استفاده کنید و پد و یا لایه‌های نرم را روی پینه پا قرار دهید.

- اطمینان حاصل کنید که قسمت جلویی کفش شما برای انگشتانتان به اندازه کافی پهن وعمیق باشد.

- برای تسکین تورم و درد، یک بسته یخ را چند بار در روز روی پای خود قرار دهید.

- کفش با پاشنه بیشتر از 2 اینچ نپوشید.




دشمن خشکی پوست چیست؟

با فرا رسیدن فصل سرما عارضۀ خشکی پوست یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای افراد به وجود می آید که این عارضه عموما با قرمزی ، سفتی ، از دست دادن آب پوست ، پوسته پوسته شدن ، ترک خوردن و خونریزی پوست همراه است.
 
دکتر ملک زاد متخصص پوست و مو و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص بروز خشکی پوست در فصل سرما گفت :« کمبود رطوبت ، آب و هوا ، سرما و شست وشو های زیاد که ممکن است فرد به آن عادت داشته باشد و این عادت در فصل سرما باعث بروز خشکی پوست می شود.»

وی راه های مقابله با این عارضه را :«کم کردن شست و شو و استفاده از صابون های موسوم به صابون بچه » دانست و افزود :« افراد باید با مرطوب کردن محیط به مقابله با این عارضه بروند.»

این متخصص پوست و مو با تاکید بر مصرف مایعات برای جلوگیری از خشک شدن پوست عنوان کرد :« افراد می توانند برای جلوگیری از خشک شدن پوست در فصل سرما از مایعات زیاد و میوه هایی که حاوی مایعات فراوان هستند استفاده کنند.»



تاتو را چطور پاک کنیم؟

نقش‌و‌نگارهاي ناشي از تاتو گاهي آنقدر فريبنده است كه هرفردي را وسوسه مي‌كند درحالي‌كه تاتو مي‌تواند يكي از زيبايي‌های پرخطر باشد چرا‌که می‌تواند انتقال دهنده بیماری‌های بسیاری باشد؛ از عفونت و حساسیت گرفته تا برخی بیماری‌های خطرناک اما از سوی دیگربیشتر افراد خیلی زود از داشتن این نقش و نگارها خسته می‌شوند و به دنبال راه‌هایی برای پاک کردن تاتو هستند، اما آنقدر که تاتو کردن آسان است،پاک کردن آن ساده و ممکن نیست تا جایی‌که حتی در روزگار نه‌چندان قدیم از جراحی برای پاک کردن این تاتوها استفاده می‌کردند.اما این روزها لیزر کمی فقط کمی کار را راحت‌تر کرده‌است اما باز هم نباید انتظار زیادی داشت. اگر شما هم به دنبال پاک کردن تاتوهایتان هستید بدون شک در این مطلب می‌توانید جواب سؤالات خود را پیدا کنید.


4 گروه از افراد هستند که به فکر پاک کردن تاتو می‌افتند:

 اولین گروه کسانی هستندکه بعد از تاتو  به هر دلیل پشیمان می‌شوند مثلا سلیقه‌شان تغییر می‌کند یا یکنواختی آن دلشان را می‌زند یا... و جالب است بدانید در تحقيقي که به عمل آمده، مشاهده شده حدود 70 درصد از افراد ساعتي بعد از خالکوبي از اين عمل خود پشيمان می‌شوند.

گروه دومی که به دنبال پاک کردن تاتو هستند کسانی‌اند که اعتقاد دارند آرایشگر آن طور که باید کارش را درست انجام نداده‌ است مثلا طرح تاتو در چشم یا ابرو آن طور که باید قرینه نیست و لازم است برای قرینه شدن قسمتي از طرح يک طرف پاک شود.

گروه سوم هم افرادی هستند که بعد از تاتو دچار واکنش‌هاي حساسيتي (آلرژيک) به رنگ تاتو مي‌شوند، بنابراین  لازم است آن رنگ از داخل پوست خارج شود.
 
اما گروه چهارم بیشتر شامل آقایان می‌شود و کسانی هستند که به هر دليلي روي بدن خود خالکوبي انجام داده‌اند و اکنون يا به دليل پشيماني يا به دليل قوانين استخدام در سازمان‌هاي نظامي و... مجبور به پاک کردن خالکوبي دست و پا يا تنه خود هستند.

رنگ‌هایی که سخت پاک می‌شوند


رنگ‌های سیاه و قهوه‌ای پررنگ معمولا به لیزر جواب مثبتی می‌دهند و به‌راحتی پاک می شوند، اما اغلب پاک کردن رنگ‌های قرمز با مشکلاتی همراه می‌شود و رنگ قرمز دیرتر به لیزر جواب می‌دهد. پاك کردن رنگ‌های سبز و آبی نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه شود در عین حال خالکوبی‌ (تاتو)های سفید یا خالکوبی‌ (تاتو)های همرنگ پوست ممکن است بر اثر لیزر تبدیل به رنگ خاکستری یا سیاه شود.

آکادمی پوست ايالات‌متحده به طور بالقوه جوهر خالکوبی را مضر و غیراستاندارد مي‌داند و به همین دلیل معلوم نیست استفاده از این جوهرها چه عوارضی را به‌همراه می‌آورد.

اگر پوست تیره دارید مشکل‌تان بیشتر است

استفاده از این لیزر برای تغییر رنگ ماده خالکوبی شده در افراد با رنگ پوست تیره کمی مشکل‌تر است زيرا میان رنگ پوست و رنگ ماده خالکوبی شده هنگام پاک شدن رقابتی به وجود می‌آید و در نتیجه احتمال دارد پوست عکس‌العمل‌های مختلفی از خود نشان دهد مثلا ممکن است پررنگ یا حتی سفید یا بی‌رنگ شود البته در بعضی موارد نیز جوش‌هایی روی پوست پدید می‌آید.

تاتوهای همرنگ با این لیزر پاک می‌شود


لیزر co2  نوع دیگر از انواع  لیزر لایه‌بردار است. در این نوع لیزرها تعداد جلسات كمتری برای درمان لازم است و گاهی با یك تا 3 جلسه درمان تاتو كاملا پاك می‌شود. در مواردی كه از رنگ‌های مخلوط استفاده شده این روش بهتر جوابگوست. همچنین در مواردی كه از رنگ‌های همرنگ پوست توسط آرایشگر استفاده شده باشد، این روش بیشتر توصیه می‌شود. البته در این روش بعد از پاك كردن تاتو مدت كوتاهی قرمزی روی پوست باقی می‌ماند و سپس به تدریج محو می‌شود.

مناسب‌ترین لیزر؟!

لیزر q-switched مناسب‌ترین نوع لیزر برای رنگ‌های سیاه، آبی و ‌قهوه‌ای تیره است.
 
نحوه عملکرد این لیزر به این صورت است که ذرات رنگ داخل پوست را منفجر و آنها را به ذرات ریز تبدیل می‌کند.

 این ذرات توسط سلول‌های لاشه‌خوار برداشته شده و کم‌کم دفع می‌شود بنابراين عمل اصلی پاک شدن رنگ تاتو را سلول‌های ایمنی خود تاتو انجام می‌دهند و درواقع رنگ‌های ریز شده را ریزه‌خواری کرده و از بین می‌برند.


آیا پاک کردن تاتو عوارضی هم دارد

در استفاده از لیزر برای پاک کردن خالکوبی عوارض جانبی کمتری (نسبت به سایر روش‌ها) وجود دارد ولی به هر حال قبل از هر نوع تصمیم‌گیری بهتر است متوجه عوارض احتمالی آن باشید:

1. پوست در معرض خطر عفونت قرار می‌گیرد و حتی ممکن است زخم شود و این زخم‌ها به طور دائم روی پوست باقی بمانند یا به طور کامل پاک نشوند.

2. در صورت محو شدن خالکوبی از روی پوست نیز ممکن است پوست محل خالکوبی شده تغییر رنگ دهد و رنگ آن نسبت به بقیه مناطق کمرنگ‌تر یا تیره شود که به مرور زمان بهبود می‌یابد. مثلا  در پاک کردن خالکوبی لب‌ها، خط چشم و ابرو ممکن است رنگدانه‌ها به طور کامل محو نشوند و جای خالکوبی به صورت یک سایه روی بدن باقی بماند.

3. در برخی موارد نیز واکنش‌های آلرژیکی گزارش می‌شود به خصوص در مواردی که جوهر خالکوبی حاوی سولفید جیوه باشد. در این حالت  واکنش‌ها به شکل قرمزی، خارش و التهاب بروز می‌کنند. برای جلوگیری از واکنش‌های احتمالی، اغلب آنتی هیستامین‌های خوراکی و نستروئیدهای ضدالتهاب تجویز شده و به بیمار توصیه می‌شود حتما از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کند.

آیا لیزر درد دارد؟

استفاده از ليزر براي پاك‌كردن تاتو بدون عارضه نيست. درد هنگام انجام ليزر، سوزش و سرخي ناحيه تا چند هفته بعد از انجام عمل و مشكلات نادرتري مانند باقي‌ماندن جاي زخم، روشن يا تيره شدن پوست و... نيز ممكن است بروز كند.

برای پاک کردن تاتو هر جلسه معمولا چند دقيقه بيشتر طول نمي‌كشد اما قبل از آن فرد بايد آماده شود. بي‌حسي موضعي ناحيه، استفاده از عينك محافظ مخصوص هنگام عمل و استفاده از ضدآفتاب بعد از ليزر از جمله نكاتي است که بايد رعايت شود. بعد از 7 تا 12 جلسه ليزر مي‌توان مطمئن بود تاتو تاحد زیادی محو مي‌شود. بين هر جلسه نيز بايد بين 4 تا 8 هفته فاصله گذاشت.

با لب‌ها شوخی نکنید

در تاتوی مخاط نیز احتمال بروز همان عوارضی که در تاتوی روی پوست گفته شد، وجود دارد. علاوه بر این چون از رنگ قرمز استفاده می‌شود، احتمال پيش‌آمدن آلرژی نيز وجود دارد. شاید این اتفاق به ندرت صورت گیرد اما وقتی ایجاد شد، خلاصی از آن آسان نیست زیرا پاک کردن رنگی که داخل مخاط لب شده بسیار مشکل است و حتی در برخی موارد غیرممکن می‌شود. قبل از ورود لیزرها، اغلب از روش‌های جراحی برای پاک کردن تاتوها استفاده می‌شد که متاسفانه این روش‌ها باعث ایجاد جوشگاه‌ها و اسکارهای شدیدی روی پوست می‌شدند.

آیا با کرم تاتو پاک می‌شود؟

کرم های پاک کننده تاتو که از آنها به عنوان جایگزین لیزر یا جراحی نام برده می شود اغلب دو شکل اصلی دارند: انواعی که حاوی TCA (تری کلرواستیک اسید) هستند که نوعی اسیدشیمیایی پیلینگ است و بیشتر به فرم محلول یافت می ‌شود ولی اشکال ژل یا کرم آن نیز وجود دارد که با سوزاندن لایه فوقانی پوست عمل می‌کند ولی ریسک بروز اسکار را به همراه دارد و از آن نمی‌توان در مواردی مثل لب، چشم یا سایر نقاط حساس استفاده کرد چون باعث تحریک در آن نواحی می‌شود و فقط در افراد با پوست بسیار روشن قابل استفاده است و می‌تواند منجر به بروز عوارض جدی در افراد با پوست گندمی یا تیره شود و کرم‌های غیر TCA که شامل ترکیبات روشن کننده، لایه بردار و سفیدکننده هستند. این کرم ها برای روشن کردن تاتو در مدت زمان طولانی استفاده می شوند و تاتو را با هل دادن جوهر تزریق شده به سطح پوست محوتر می کنند. به طور کلی اثر بخشی این کرم ها بسیار کند است. دقت کنید بعضی از این کرم‌ها حاوی هیدروکینون نیز هستند که طبق نظر اتحادیه اروپا احتمال بروز سرطان را به همراه دارد.

چرا با یک جلسه پاک نمی‌شود

از آنجا که رنگ‌های متعددی در خالکوبی‌ها وجود دارد و رنگدانه‌ها نیز در عمق‌های متفاوتی از پوست وارد می‌شوند برای تخریب این رنگدانه‌ها به جلسات متعدد لیزر و لیزرهای متعدد با طول موج‌های متفاوت نیاز است.
اگر بیمار اصرار به پاك كردن در یك جلسه داشته باشد منجر به گذاشتن اثر (جای زخم و اسكار) خواهد شد اما به طور کلی باید گفت که هر قدر خالكوبی سطحی و قدیمی‌تر باشد، راحت‌تر قابل پاك شدن است اما هر چه رنگ به كار رفته حرفه‌ای تر خالكوبی شده باشد، سخت‌تر پاك می‌شود.



بزرگ‌ترین اشتباه


بيشتر آرایشگران برای پاك كردن تاتو به رنگ‌های همرنگ متوسل می‌شوند اما این بزرگ‌ترین اشتباه است زيرا با این كار مشكلات بیمار نه دوچندان بلكه صدچندان خواهد شد چون وقتی رنگ همرنگ به کار رود  پاك كردن با لیزر بسیار دشوارتر می‌شود. از طرف دیگر گاهي پيش مي‌آيد هنگام پاك كردن این رنگ‌ها با لیزر وضعیت از آنچه بوده بدتر مي‌شود و رنگ پوست تيره‌تر مي‌شود.

پاک کردن کامل تاتو ممکن نیست

هر چند روز به روز تکنولوژی‌های مربوط به لیزر برای پاک کردن تاتو و خالکوبی بیشتر می‌شود ولی همچنان پاک کردن تاتو کار مشکل و زمان‌بري است و نیاز به درمان مرتب دارد اما بد نیست بدانید که پاک کردن کامل تاتو بدون هیچ ردی از آن فعلا به طور عملی ممکن نیست.

کسانی که اصلا نباید تاتو کنند

اگر پوست شما مستعد ایجاد کلوئید یعنی به وجود آمدن گوشت‌های اضافه است توصیه می‌کنیم سراغ تاتو نروید چرا که ممکن است در محلی که تاتو می‌کنید گوشت اضافه و کلوئید ایجاد شود چرا که این کلوئیدها ممکن است هر زمان که پوست آسیب ببیند ایجاد شوند. البته ناگفته نماند که بسیاری از متخصصان همچون دکتر نورمن گلدشتین، آنت واکر و... اعتقاد دارند احتمال به وجود آمدن این کلوئید یا گوشت اضافه در برداشتن و پاک کردن تاتو بیشتر است.

جوهرهای تاتو غیراستاندارد هستند


در تاتو از چندین جوهر مختلف استفاده می‌شود یعنی برای به‌دست آمدن رنگ دلخواه، چندین رنگ و جوهر مختلف را با هم مخلوط می‌کنند، بعضی از این جوهر‌ها برای  استفاده‌های زیبایی مجاز هستند ولی برای تزریق زیر پوست توصیه نمی‌شوند زيرا استاندارد لازم را ندارند و به راحتی می‌توانند در بعضی‌ها ایجاد عفونت یا آلرژی کنند. آکادمی پوست ايالات‌متحده به طور بالقوه جوهر خالکوبی را مضر و غیراستاندارد مي‌داند و از آنجا که هیچ یک از تولیدکنندگان این جوهرها ملزم به فاش کردن مواد و رنگدانه‌های جوهرها نیستند و آنها را اسرار تجاری خود می‌دانند به‌طور کامل مطمئن نیستیم استفاده از این جوهرها چه عوارض جانبی دیگری به همراه دارد. رنگدانه‌های کارخانه‌ای ممکن است از گیاهان، پلاستیک، اکسیدهای آهن و نمک‌های فلزی تهیه شده باشد و جوهرهای دست‌ساز خانگی را معمولا از خاک، دوده، گیاهان، جوهر قلم و مواد ناشناخته تهیه می‌کنند. برخی از موادی که عموما در جوهر خالکوبی وجود دارند، عبارتند از: فلزات سنگین، آلومینیوم، باریم، کادمیوم، کروم، کبالت، مس، آهن، سرب، نیکل، تیتانیوم، اکسیدهای فلزی، مواد شیمیایی آلی، مشتقات کربن، آرسنیک، کلسیم، لیتیم، فسفر، سلنیوم، سیلیس، گوگرد، دی‌اکسید و مواد شیمیایی AZO.